فرهنگ غذایی و آشپزی فرانسوی | آداب و رسوم غذا خوردن در فرانسه
نوشته شده توسط : cook
از طرف دیگر، غذاهایی مانند Ratatouille و Quiche Lorraine سبک و بیشتر شامل سبزیجات میشوند . به شما توصیه میکنیم که حتما در سفر خود به فرانسه و گردشگری در پاریس  غذاهای لذیذ فرانسوی را نیز بچشید.
 
 
فرانسوی ها از کودکی یاد می گیرند که غذاهای خوب را قدردانی کنند و به شهرت آشپزی کشورشان افتخار کنند . مواد غذایی که معمولا مصرف می شوند ، از غذاهای خاص منطقه نرماندی تا آشپزی مدیترانه ای , سبکهای مناطق به طرز چشمگیری متفاوت هستند . فرانسوی ها بدون خوردن میان وعده , سه بار در روز غذا می خورند. صبحانه سبکترین وعده غذایی است که معمولا شامل نان و قهوه است. به دنبال آن یک ناهار دلچسب و شام خوب و سبک .
 

هنرآشپزی فرانسوی : 

فرانسوی ها به آشپزی همچون هنری زیبا و جاودانه و تحسین برانگیز مینگرند ،همانگونه که میدانید غذاهای فرانسوی در سراسر جهان معروف هستند . یکی از نخستین کتاب‌های آشپزی به دست سرآشپزی درباری به نام گیوم تیرل و در دورران قرون وسطی نگاشته شده‌ است. اندازه ها و پیمانه ها و حفظ این استانداردهای آشپزی ، اولین و مهمترین معیار برای یک آشپزی فرانسوی دقیق و با ظرافت محسوب میشوند.

از آنجائیکه غذا در نزد مردم فرانسه دارای جایگاه ویژه ای است . در تهیه و تدارک غذاهای فرانسوی و آشپزی دقت زیاد و ماهرانه  میشود و بطرز تهیه تک تک اجزای آن و همچنین لزوم استفاده از موادغذایی تازه و سالم و در حد امکان ارگانیک توجه زیادی میشود .

 سرآشپزانی فرانسوی چون فراسنوا پیر لاوارن و ماری آنتوان کارم با توسعهٔ فن آشپزی در فرانسه این کشور را در این زمینه متمایز از دیگر کشورها نمودند. شراب و پنیر دو رکن مهم در آشپزی فرانسوی‌اند.

فرانسه با علم به اینکه دارای فرهنگ غذایی و آشپزی فرانسوی بسیار غنی است که در تعدد غذایی هم ردیف کشور چین میباشد . در سال 2008 , رئیس جمهور فرانسه در جهت تصمیم به دریافت ثبت دانش غذایی فرانسه در لیست میراث فرهنگیو معنوی یونسکو , دستور به کار محققان و دانشمندان غذایی در این حیطه داد. در نوامبر ۲۰۱۰ میلادی یونسکو دانش غذایی فرانسه را به فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو افزود.

آداب و تنوع غذایی منطقه ای :

در این کشور، منطقه به منطقه، آداب و تنوع غذایی مختلفی را شاهدیم .همانگونه که هر منطقه دارای آداب و رسوم و فرهنگ و غذاها و دستورالعملهای خاص خود هستند , فرانسه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و گوشه گوشه این کشور ، غذاهای خاص و دستور العمل های تاریخی و قدیمی خاص خود هستند .در هر منطقه انواع و اقسام غذاهای گوناگون وجود دارد از خوراک های سالم و دلچسب و نه چندان گران گرفته تا غذاهایی که مواد تشکیل دهنده آنها بسیار گران بوده و با سس ها و چاشنی های متنوع و پر هزینه سرو می شود .

همچون دیگر کشورهای جهان , غذاهای سنتی و خاص مناطق مختلف فرانسه تفاوت بسیاری دارند , که نوع محصولات کشاورزی و فرآورده های گوشتی و لبنی موجود در هر منطقه بر غذاهای آن منطقه تأثیر بسیار زیادی می گذارد .

برای مثال در بوردو انگورهای ویژه‌ای پرورش می‌یابد که از آنها برای عمل‌آوردن شراب بوردو بهره می‌برند.شراب‌های بورگونی و فرانش-کنته نیز معروفیت دارند. شامپانی نیز به نوشیدنی نامدارش شامپاین نامور است.

اگر در پایتخت فرانسه یعنی پاریس باشید، می‌بینید که غذاهای دریایی مانند صدف و حلزون طرفداران زیادی دارند اما در جنوب فرانسه به دلیل رواج کشاورزی، علاقه به سبزی‌ها، میوه‌ها‌ و به خصوص سیب‌زمینی بیشتر است و اهالی بخش بزرگی از این کشور نیز به غذاهای گوشتی گرایش دارند. اما به طور کلی محبوب‌ترین غذاهای فرانسوی‌‌ها غذاهای دریایی هستند که با انواع سس سرو می‌شوند.

غذاهای نوول ” Nouvelle ” فرانسوی

در دهه 1970 در فرهنگ غذائی و آشپزی فرانسوی تغییراتی ایجاد شد و غذاهای نوینی که در آنها کمتر از مواد چرب و بیشتر از سبزیجات استفاده می شود , بوجود آمدند ; البته این پاسخی بود به غذاهای سنگین و پر چرب و پر هزینه ای که در غذاهای فرانسوی دیده می شوند. در حالیکه این غذاهای نوین هنوز با همان دقت و از همان مواد غذایی با ارزش غذایی بالا و گران تهیه می شود اما سبک تر و کم حجم تر هستند و همچنان با هنرمندی فراوان آراسته و تزئین می شوند .

غذای روزانه فرانسوی ها :

در فرانسه , غذا خوردن همچون شیوه ای از زندگی است , فرانسوی ها زمان غذا خوردن گوئی آنرا با تمام وجود حس میکنند و از غذا خوردن لذت کامل میبرند. آنها بسیار دوست دارند که روابط خانوادگی‌شان را به وسیله میز غذا مستحکم‌تر کنند و  و این وعده غذایی ممکن است به مدت زمان طولانی ادامه یابد.حتی گاهی چند ساعت , گوئی غذا خوردن را جشن گرفته اند .

فرانسوی ها صبحانه را سبک می خورند که معمولا متشکل از کروسان ” Croissant “, نان شکلاتی ” Pain au chocolat “, نان “Pain “و یا باگت ” Baguette ” ; یک نوشیدنی گرم همچون قهوه , هات چاکلت (شکلات داغ , Chocolat chaud )  و یا چائی می باشد ; کره ,عسل و مرباهای مختلف را نیز نباید از یاد برد. روزگاری وعده نهار در فرانسه از وعده های اصلی و مهم غذای روزانه بود اما امروزه بسیاری از مردم بویژه در مناطق شهری نهار را غذایی سبک و سریع خورده و شامی مفصل متشکل از غذایی کامل به همراه سوپ و در نهایت دسر صرف میکنند .

البته عادت های غذایی در سال های اخیر بسیار تغییر کرده و با توجه به محل اقامت (شهر کوچک یا بزرگ)، فعالیت های حرفه ای، سن، وضعیت خانوادگی متفاوت است.

زمان صرف غذا :

در فرانسه زمان صرف صبحانه در ایام هفته بین ساعات 6 تا 8  و  زمان صرف نهار معمولاً ساعت 14-12 بعد از ظهر می باشد و زمان صرف شام ساعت 8 به بعد می باشد. در بعضی مناطق وعده شام را دیرتر می خورند . در فرانسه غذا بسیار با آرامش و با تأنی خاطر صرف می شود به همین دلیل گاهی ممکن است که وعده های غذایی شام و یا نهار که به مناسبت های مختلف بر پا میشود ، بیش از 2 ساعت برای صرف غذا طول بکشد .

این وعده های غذایی معمولاً شامل : پیش غذا ، غذای اصلی که شامل ماهی و گوشت همراه شده با سبزیجات ، سالاد ، انواع پنیر و میوه باشد ، این غذای مفصل اغلب با یک دسر  و قهوه به پایان می رسد .
وعده های غذایی (شام و نهار) فرانسوی به چند بخش بودن معروف اند ، البته وعده های رسمی که به مناسبت های خاص بر پا می شود .

نان همیشه یکی از اجزای ثابت وعده های غذایی در فرانسه است که در هر وعده بر روی میز خودنمائی میکند . بودن نان بر روی میز در نزد فرانسوی ها اهمیت فراوران دارد و این نشانه مهمان نواز بودن می باشد و هرگز وعده غذایی بدون نان سرو نمی شود . اما از طرفی وجود آب بر سر میز بسیار نادر است .

همچنین فرانسوی ها  تمایل زیادی به خوردن پنیر دارند (بیش از 300 گونه از سراسر کشور وجود دارد) ، نان و دسرهای خوشمزه مانند سوفله شکلات و تارتین تارت.

 

منبع: guideiranfrance




:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: